Lunchsalade met ontbijtspek en champignons

Lunchsalade met ontbijtspek en champignons
5 votes

Zoals ik eergisteren al vertelde, neem ik vaak lunch mee naar werk als ik ergens op locatie zit. Al eerder deelde ik met jullie mijn spinaziesalade met kip. Dat is er eentje die heel makkelijk en bijzonder smakelijk is. Aangezien ik alleen ben, eet ik dus meerdere keren van de ingrediënten omdat die nu eenmaal niet in 1-persoons porties te koop zijn.

Nu had ik nog paprika, komkommer en tomaat over, maar de rest was op. Tijd voor een nieuwe versie dus. En ook deze was weer niet te versmaden. Het voordeel van deze salades is dat ik echt geen trek meer heb. Na een paar boterhammen wil ik om een uurtje of 4, snacktime, nog wel eens een knagend gevoel in mijn maag krijgen. Maar dus niet met deze salades.

salade ontbijtspek en champignons

Het is natuurlijk iets duurder dan bijvoorbeeld twee boterhammen met kaas, maar ik krijg zo wel de nodige groentes binnen en vaak wil ik dan ’s avonds nog wel eens een simpel tomatensoepje en een boterham met kaas of een tosti eten. Dus dan vallen de kosten voor een salade als deze wel weer mee.

Wat heb je nodig?
(1 portie)

– ca 40 gram (veld)sla
– 3 plakjes ontbijtspek, ik had de ronde
– 3 flinke champignons, (of 5 kleine) in plakjes
– 1/3 paprika, in stukjes
– 1/2 bol mozzarella, in stukjes
– 6 cherrytomaatjes, gehalveerd
– 1 klein handje pasta naar keuze
– 4 plakjes komkommer, in vieren
– 1 theelepel pesto, verse of uit een potje
– 2,5 eetlepels olijfolie, 1,5 voor de dressing en 1 voor het bakken van de champignons
– 1/2 eetlepel witte wijnazijn
– zout en peper (optioneel)

Hoe maak je het?

Bak de plakjes ontbijtspek in een droge, verwarmde koekenpan tot ze knapperig zijn. Laat ze uitlekken en afkoelen op een stukje keukenrol op een bord.

Verhit in diezelfde pan een klein scheutje olijfolie en bak hierin de champignonschijfjes tot ze gaar zijn. Dit duurt ca. 10 minuten. Vergeet niet regelmatig te roeren. Kruid de champignons met een beetje gemalen zwarte peper. Laat ook deze afkoelen en uitlekken op een stukje keukenpapier op een bord.

Kook in de tussentijd de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. (laat deze ook afkoelen voor je het aan de de salade toevoegt.)

Maak de dressing door het mengen van 3 eetlepels olijfolie met 1 eetlepel witte wijnazijn en een theelepel pesto. Voeg na het mengen een theelepel van het hete kookwater van de pasta toe. Meng dit goed en laat afkoelen.

Doe nu de (veld)sla in een goed afsluitbaar plastic bakje. Voeg de paprika, komkommer, tomaat, mozzarella, afgekoelde pasta en afgekoelde champignons toe. Verdeel hierover de dressing. Kruid eventueel met zout en peper naar smaak (ik doe dit niet).

Breek de gebakken en afgekoelde ontbijtspek in stukjes en doe die stukjes in een plastc zakje. Als je dit nu al bij de salade doet, verliest het zijn knapperigheid, dus die voeg je pas toe vlak voordat je de salade gaat eten.

Sluit alles af, zet het in de koelkast zodat je het morgen makkelijk mee kunt nemen.

Eet smakelijk!

Tips:
– De beste manier om een van tevoren bereide salade mee te nemen, is door eerst de dressing in het bakje te doen, dan de hardere componenten zoals de paprika en de komkommer, dan de tomaat, mozzarella en de champignons, vervolgens de pasta en als laatste de (veld)sla. Op deze manier blijft hij het knapperigst. Helaas ben ik daar te lui voor. Haha
– Gebruik de slasoort die jij lekker vindt; de veldsla was in de aanbieding vandaar mijn keuze.
– Vermeerder de salade met 1,5 voor een maaltijdsalade. Dus als je alles keer 3 doet, heb je een maaltijd voor 2 personen.
– Je kunt voor een iets minder gevulde salade, of voor de zogenaamde ‘light’-versie, ook de pasta weglaten. Voeg dan iets meer sla toe. 

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.