Kip kerrie à la Sandra

Kip kerrie à la Sandra
8 vote[s]

Kip kerrie. Dat heb ik echt al in geen jaren gegeten. Niet omdat ik niet van kerrie houd, of van rijst, of van die combinatie, Eigenlijk alleen maar omdat er eigenlijk altijd ananas in gedaan wordt. En laat ik ananas in mijn eten nou ontzettend vies vinden. Ananas zelf vind ik heerlijk, maar warm en in een hartig gerecht. Yuk! Ik houd eigenlijk gewoon helemaal niet van warm fruit. Zelfs appeltaart eet ik het liefste koud. Gek, maar waar. Maar ineens had ik trek in een lekker kerriegerecht. En voilá, de Kip kerrie à la Sandra is geboren. Waarschijnlijk gaan hier nog variaties op ontstaan. Misschien wel een 1-persoons versie. 😉

Kip kerrie à la Sandra

Dit is een recept voor 4 personen. Niet omdat ik drie eters kreeg, maar omdat Albert Heijn (ik deed na mijn werk boodschappen) het achterlijke idee heeft opgevat om de kipfilet tegenwoordig in een soort duoverpakking te gaan verkopen. De gedachte is dat als je er maar in nodig hebt, je de andere kunt invriezen. Er zijn een heleboel dingen mis met deze gedachte, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.  Maar ik kon dus geen klein filetje kopen en dus werd het een recept voor 4 personen.

Recept Kip kerrie à la Sandra

Wat heb je nodig?
(4 porties)

– 300 gram kipfilet, in blokjes
– 1 prei, gewassen en in halve ringen
– 1 rode paprika, in stukjes
– 150 gram champignons, in plakjes
– 400 ml kokosmelk
– 1 eetlepel bloem
– 1 eetlepel kerrie, (ik had garam masala)
– 1 theelepel komijnpoeder

– gedroogde chilivlokken, naar smaak
– zout en peper, naar smaak
– zonnebloemolie

Hoe maak je het?

Verhit een klein scheutje olie in hapjespan. Bak hier in de kipfilet tot de stukjes dichtgeschroeid zijn. 

Voeg nu de prei toe en bak deze even mee. Bak vervolgens de champignons een 3 à 4 minuutjes mee. Gooi dan de paprikastukjes mee in de pan en bak kort mee. Doe als laatste de bloem erbij en bak een minuutje mee. 

Schenk nu de kokosmelk bij het geheel en roer goed door. Doe de kerrie en chilivlokken erbij en laat het geheel zachtjes 10 a 15 minuten pruttelen. Proef de saus en voeg eventueel naar smaak zout en peper toe. 

Serveer met rijst. 

Eet smakelijk!

Tips:

– Overigens kun je natuurlijk variëren met de groenten die je erin doet. Doe er bijvoorbeeld ook nog boontjes bij, of een groene paprika voor wat meer kleur. Doe waar je zin in hebt. 
– Doe er op het laatst stukjes ananas en/of gewelde rozijnen bij als je dat lekker vindt.

Print Friendly, PDF & Email

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.